لغو سفر احمدی نژاد به ارمنستان رمزگشایی شد
حسن غمخوار حسن غمخوار

   

خبر صریح ، کوتاه و غیر منتظره بود. جراید دولتی در یک خبر یکدست و بدون تفسیر نوشتند: صبح روز دوشنبه ۶ ژوین ۲۰۱۱، نهاد ریاست جمهوری از لغو سفر محمود احمدی نژاد به ارمنستان خبر داد.

سپس بدون فوت وقت رامین مهامپرست سخنگوی وزارت امور خارجه وارد عمل شد و توضیحاتی را در این باره ارائه داد و " درباره چرایی لغو این سفر اظهار کرد: «به دلیل نیاز به زمان بیشتر جهت تنظیم و نهایی كردن اسناد و براساس توافق طرفین، سفر به تاریخ دیگری موكول شده است كه به‌ زودی اعلام خواهد شد.» ۱

بسیاری در داخل و خارج از کشور می پرسند چرا سفر دو روزه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور ارمنستان بصورت نامنتظره ای لغو شده است ؟ و در حقیقت چه رازی در پشت پرده لغو سفر احمدی نژاد به ارمنستان نهفته است؟

منابع خبری سایت خلیج فارس تا کنون چندین روایت متفاوت از سوی برخی از کانال های رسمی و غیر رسمی دریافت کرده است.

"محمدحسن صالحی مرام، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئيس دولت، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) علت این تعویق را "آماده نبودن اسناد مورد مبادله" ذکر کرده است." ۲

در حالیکه سایت دویچه وله صدای آلمان روایت دیگری ارائه می دهد. این سایت در تحلیلی به این موضوع می پردازد و می نویسد: بحران میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بار دیگر در حال اشتعال است و در ادامه متذکر می شود که ‫" رهبران آذربایجان اکنون مدتی است همواره نسبت به احتمال وقوع یک جنگ خونین در منطقه هشدار می‌دهند. برخی از ناظران، تعویق سفر احمدی‌نژاد را با بحران میان ارمنستان و آذربایجان بی‌رابطه نمی‌دانند." ۳

اما موضوع مهم دیگری که بسرعت تند باد در ایران و جهان پیچید این بود که سایت های وابسته به طیف اصولگرا در جمهوری اسلامی ایران " ممنوع الخروج بودن دو تن از همراهان سرشناس رييس جمهور را علت لغو غير قابل انتظار این سفر اعلام کرده اند." ۴

به هر ترتیب این نوع دلالت ها بی شک شبیه به گزارشات کسل کننده ای است که در سایت دولتی و نیمه دولتی جمهوری اسلامی ایران، متناوباْ‌ انتشار می یابند.

اما واقعیت چیست؟ و در حقیقت چرا محمود احمدی نژاد سفر اینچنین مهمی را بی مهابا لغو کرده و آنرا به زمانی بعد - که هنوز هم زمان دقیق آن اعلام نشده است،- موکل می کند؟

منابع خبری سایت خلیج فارس توانسته است به اخباری دسترسی یابد که در آن یک منبع آگاه در گفتگو با صدای شیراز علت ممنوع الخروج بودن این افراد را مرتبط با ذستگیریهای یکماهه اخیر دانست.

منبع مذکور در ادامه یادآور شد که اسناد و مدارک محکم و غیر قابل انکاری در مورد گروهک انحرافی وجود دارد٬همچنین اعترافات خانم پریوش سطوتی در مورد این اشخاص بسیار تکان دهنده میباشد.این منبع آگاه محمد شریف ملک زاده را نیز جزء افراد ممنوع الخروج اعلام کرد .

حسین قاسمی فرماندار سابق شیراز اخیرا در گفتگو با فارس مطالب بسیار مهمی علیه محمد شریف ملک زاده دبیر کل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور مطرح کرده بود.

بعضی از سایتها و وبلاگهای استان فارس نیز از دور جدید افشاگریهای فرماندار سابق شیراز علیه محمد شریف ملک زاده و محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور خبر داده اند.

ممکن است احتمال این نوع دستگیری از زبان مقامات دست دوم جمهوری اسلامی ایران شاید قابل قبول نباشد. اما مطالبی که در یکی و دو هفته اخیر انتشار یافت است، دلالت روشنی دارد که مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی در جمهوری اسلامی ایران تلاش های روز افزونی را برای دستگیری اطرافیان درجه اول محمود احمدی نژاد سازماندهی می کنند.

بطور مثال آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان اظهار می داد که رهبری سپاه پاسداران علاقمند است که حلقه پیرامونی احمدی نژاد که اکنون کانون اختلاف میان احمدی نژاد از یک سو رهبر انقلاب و اردو اصولگرایان منتقد است، هر چه زودتر بازداشت شوند.پافشاری اصولگرایان منتقد مربوط به بازداشت اسفندیار رحیم مشایی است. آنها سابقه تاریخی در این قبیل امور در جمهوری اسلامی ایران را بر می شمرد که نتایج مثبتی نیز برای نظام داشته است. وی این موضوع را اینگونه تعریف می کند: ‫" آقای سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند اجازه بدهید ایشان را بگیریم کل غائله حل می شود حالا نهایتاً چند روزی بعضی ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد. آقا[ خامنه ای] ظاهراً هنوز به این نتیجه نرسیدند ولی فرمودند همه عوامل را دستگیر کنید کسانی که نیروهای عملیاتی این طرح هستند آقا فرمودند با قوت بازجویی کنید و بررسی کنید اما حساب رئیس جمهور را جدا کنید. ‫"

نماینده ولی فقیه در ادامه این بحث خاطرنشان می سازد که ‫" در هفته های اخیر چند نفر را دستگیر کردند که این ها جزء ارباب جمعی رئیس دفتر رئیس جمهور هستند. شخصی به نام غفاری و چند نفر دیگر و یکی هم شخصی است در لباس روحانیت به نام امیری فر که در تهران آن مجمع روحانیت ولایی را تشکیل داده که وصل به رئیس دفتر رئیس جمهور است که ایشان هم دستگیر شده است. این ها در اعترافات خودشان چیزهای تکاندهنده ای را بازگو کردند مفاسد اقتصادی با ارقام بالا. این آقای غفاری کسی است که با رمل و جن و جن گیری و این حرف ها سر و کار دارد ‫" ۵

 

تاریخ ایران شاهد شاه کشی ها در داخل هرم قدرت بوده است. شاهان هر گاه که کاخ را بمنظور مشخصی ترک می کردند همواره با این دست کابوس سخت و تلخ توطئه خود را گرفتار می دیدند. بنابراین در صورت توهم هر گونه توطئه ای یا کاخ را ترک نمی کردند و یا اینکه کاخ را ترک می کردند اما بدلی بر سریر قدرت می نشاندند.

بطور مثال سرنوشت شاهی که نیم قرن بر کشور حکومت کرد خواندنی است. ناصرالدین شاه هنگام مسافرت به خارج از تهران و یا حتی مسافرت هایی که به خارج از ایران می داشت، یوسف بخشی بعنوان بدل به ماموریت می پرداخت. جالب است بدانیم هنگامی که شاه برای یک ماه قصد عزیمت به فرانسه را داشت، یوسف بخشی به جای ناصرالدین شاه در ایران فرمانروایی می کرد.

اما امروز آیا احمدی نژاد که از هر طرف از سوی روحانیون رادیکال مورد حمله قرار گرفته است آیا می توانست با گماردن بدلی از خود راهی ایروان شود؟ احمدی نژاد با این احتمال که در صورت عزیمت به ارمنستان و گفتگو با همتایان خود در آن کشور، او همان تحقیری را که با منوچهر متکی وزیر امور خارجه مورد اعتماد رهبری را بشکل غیرباورانه ای در هنگام مامویت دیپلماتیک خود برکنار کرد، مواجه خواهد شد. واقعاْ چه کسی می توانست به او تضمین دهد که نزدیکان وی بطور مثال محمدرضا رحیمی بشکل تحقیر آمیزی دستگیر و سپس راهی زندان نشود؟ احمدی نژاد همانگونه که خود می گوید درس مهندسی خوانده و می تواند محاسبه کند. بنابراین محاسبه او علاوه بر اینکه برگرفته از شاه کشی در این کشور بوده است. با بررسی دقیق روند تاریخی و ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران است. نظامی که ظن کوچکترین مخالفت را بصورت ناباورانه ای سرکوب می کنند. بنابراین احمدی نژاد با لغو سفر خود به ارمنستان تلاش داشته است تا سناریو گروه رقیب منتقد خود در اردوگاه اصولگرایان را بدین وسیله بی اعتبار کند.

همانطور که توپ گرد در زمین بازی زیر پای بازیکنان قرار گرفته و با هدایت آنها به هر سوی حرکت می کند؛ در بازی سیاست میان صاحبان سبک و صاحب منصبان در نظام جمهوری اسلامی ایران هر احتمالی، هر چقدر هم که از اصول اخلاقی و ایدولوژیکی خود بدور باشد، قابلیت اجرا دارد.

 

h.ghamkhar@hotmail.com

 

۱۰  ژوئن ۲۰۱۱

گزارش اختصاصی برای سايت خليج فارس - http://www.khalije-fars.com

 

 

 

۱- شفاف نیوز   ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

http://www.shafaf.ir/fa/pages/?cid=60132

 

۲- جنبش راه سبز - جرس  ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

http://www.rahesabz.net/story/38099/

 

۳- رادیو دویچه وله صدای آلمان ۶ ژوین ۲۰۱۱

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15135429,00.html

 

۴- سایت فرارو 16 خرداد 1390

http://www.fararu.com/vdcgt79u.ak9yy4prra.html

 

۵- سایت الف  ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

http://alef.ir/1388/content/view/105946/

 

 


June 16th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی